Bilim İnsanları Biten Kalem Pillerin Zıpladığını Kanıtladı
Herhalde hepimiz kalem pilleri biliriz. Normalde AA pil olarak da bilinen bu piller, televizyon kumandanızdan oyuncaklara, farenize kadar her şey de kullandığımız pillerdir. İşte bu piller bitince, yenisini ararız ve bazen de yenisiyle eskisini karıştırırız. Belki duydunuz ama belki de duymadınız biten piller, iyi pillere göre daha fazla zıplar.

İşte bunu bilimsel açıdan test etmek için düz bir zemine bırakılan dolu ve biten pillerin zıplamaları karşılaştırıldı. Normalde bunu test etmek için belli bir teknik olmasa da, Princeton Üniversitesi’nden araştırmacılar bunu test etmek üzere bir araştırma yaptılar. Araştırma sonuçları gösterdi ki, pil ne kadar bitikse o kadar yükseğe zıplıyor. Bunu test etmek için pilleri pleksiglas tüplere bırakarak, zıplama yüksekliklerini ölçtüler. Piller yarıya kadar boşaldığında ,korelasyon seviyesi de değişmeye başlıyor. Yine de bu testin kullanışlılığı tartışılır tabi ki, fakat araştırmacılar pilin zıplamasıyla güç miktarı arasındaki değişimi açıkladılar.

Boşalan Pil Neden Zıplıyor? Çoğu tek kullanımlık pil iki odacıktan oluşur. Mangan oksit içeren kısım katottur. Diğer kısım ise negatif yüklenmiş çinko ve birazda potasyum hidroksit içeren jeldir. Alkali ismi sonradan tekrardan şarj olmayan pillere verilen isimdir. Pili iki ucuna bir düzenek bağlandığında, anottaki çinko hidroksit ile reaksiyona girerek, katottaki mangan dioksite doğru elektronların akmasını sağlar. İşte bu proses esnasında farklı kimyasallar çinko oksit ve diğer formları da mangan oksiti oluşturur. Bütün çinko reaksiyona girdiğinde, daha fazla elektron akışı olmaz, yani pil biter. Princeton Üniversitesi’nden bilim insanları farklı doluluktaki pilleri taramalı elektron mikroskopunda inceleyince kimyasal değişimin yanı sıra fiziksel bir değişim olduğunu da buldular. Çinko oksit başta jel formundayken, yavaşça reaksiyona girerek seramik formuna dönüşüyor. İşte bu sayede madde sıkıca paketlenmiş parçacıklara dönüşerek, sanki birbirine bağlı yaylara benzeyen bir yapıya bürünüyor. Bu nedenle pil bittikçe yay gibi zıplamaya başlıyor. Buna rağmen maksimum zıplama pil yarıdayken görülüyor. Bu da çinko oksitin halen oluştuğunu gösteriyor. Bu sayede pilin doluluğu ya da bayatlığı multimetreye ihtiyaç olman anlaşılabilir.