Bebek Gezegenlerin, Sularını Asi Yıldızlardan Korumak İçin Planları Olabilir

Kayalık gezegenler yaratmak tehlikeli bir iştir. Gezegenimsiler, yeni doğan dünya üzerinde ısı ve baskı yaratmak için bir araya toplanır.

Yakındaki ergen yıldız, onları yoğun radyasyonla bombalar. Bu muhtemelen yüzeydeki okyanusları, gölleri veya nehirleri "yok eder" ki bu, yaşamın ortaya çıkabileceği veya var olabileceği yerler arıyorsanız bir felakettir.

Bunun nedeni, yaşamın suya ihtiyaç duymasıdır ve bu yıldızların etrafındaki gezegenler, yaşamı barındırma olasılığı en yüksek olanlar arasındadır. Ancak, radyasyon suyu buharlaştırırsa bu pek umut olmaz.

İngiltere'deki Cambridge Üniversitesi'ndeki bilim insanları, suyunun çoğunun yüzeyin derinliklerinde, havuzlarda veya okyanuslarda değil, kayalarda kilitli olduğu bir dünyayı tanımlayan karmaşık bir model yarattılar.

Teknik olarak, yüzeyin altındaki minerallerde hapsolmuş durumda. Galaksideki bu en yaygın yıldızların etrafındaki dünyalarda koşullar doğruysa, içlerinde birkaç Dünya okyanusuna eşit olacak kadar su olabilir.

Cambridge'de bir doktora öğrencisi olan Clare Guimond, diğer iki araştırmacıyla birlikte, kırmızı cüce yıldızların yörüngesinde dönen M-tipi dünyalar etrafındaki yeni doğanları tanımlayan modeli buldu.

"Böyle çalkantılı bir yetiştirmeden sonra bu gezegenlerin kendilerini iyileştirip iyileştiremeyeceklerini ve yüzey sularına ev sahipliği yapıp yapamayacaklarını araştırmak istedik" dedi.

Ekibinin çalışması, bu gezegenlerin, ev sahibi yıldızın erken yaşamında kovalanan sıvı yüzey suyunu değiştirmek için çok iyi bir yol olabileceğini gösteriyor.

"Model bize, bu minerallere ve yapılarına su alma yeteneklerine bağlı olarak, bir gezegenin derinlikte ne kadar su taşıyabileceği konusunda bir üst sınır veriyor."

M tipi kırmızı cüceler Galaksideki en yaygın yıldızlardır. Bu onları gezegen oluşumunun değişkenlerini incelemek için iyi konular yapar. Tıpkı diğer yıldızların yaptığı gibi oluşurlar.

Bebeklik dönemini geçtikten sonra, tıpkı diğer yıldızlar gibi, patlamaya hazır ve huysuz olma eğilimindedirler. Ancak, diğer yıldızlardan çok daha uzun süre kolik kalırlar. Bu, yakınlardaki herhangi bir gezegenin (veya protogezegenin) yüzeyi için pek iyiye işaret değil.

Ekip, bir gezegenin boyutunun ve su taşıyan mineral miktarının, ne kadar su "saklayabileceğini" belirlediğini buldu.

Çoğu üst mantoda biter. Bu kayalık katman, kabuğun hemen altında yer alır. Genellikle sözde "susuz mineraller" açısından zengindir.

Volkanlar bu katmandan beslenir ve patlamaları sonunda buharı ve buharı püskürmeler yoluyla yüzeye geri getirebilir.

Yeni araştırma, daha büyük gezegenlerin - Dünya'dan yaklaşık 2 ila 3 kat daha büyük - tipik olarak daha kuru kayalık mantolara sahip olduğunu gösterdi. Bunun nedeni, su açısından zengin üst mantonun toplam kütlesinin daha küçük bir bölümünü oluşturmasıdır.

Bu yeni model, gezegen bilimcilerin yalnızca Dünya'nın doğumundaki koşulları değil, gezegenleri oluşturmak için bir araya gelen su açısından zengin nesneleri anlamalarına yardımcı oluyor. Bununla birlikte, daha çok M-tipi kırmızı cücelerin etrafında daha büyük kayalık gezegenlerin oluşum ortamını hedefliyor.

Model, Venüs'ün ne kadar erken bir zamanda çorak bir cehennem manzarasından su dünyasına geçiş yapmış olabileceğini de açıklayabilir. Venüs'ün suyu konusu elbette hala hararetle tartışılıyor.

Ancak, 4 milyar yıl önce sıvı havuzları ve okyanusları varsa, bunlar nasıl oldu?

Guimond'un araştırma ortağı Oliver Shorttle, "Eğer bu gerçekleştiyse Venüs, ateşli bir Güneş'in etrafında doğduktan sonra kendini soğutmanın ve yüzey suyunu geri kazanmanın bir yolunu bulmuş olmalı" dedi.

"Bunu yapmak için kendi iç suyundan faydalanmış olması mümkün."

Son olarak, mevcut araştırma Galaksinin geri kalanında yaşanabilir ötegezegen arayışında yeni kılavuzlar sağlayabilir. Shorttle, "Bu, ilk önce hangi gezegenleri inceleyeceğimizi belirlememize yardımcı olabilir" dedi.

Guimond'un modelindeki faktörlerin ayrıca kayalık gezegenlerin oluşumu ve mineralojisi üzerinde etkileri vardır. Daha spesifik olarak, bir gezegenin içinde, özellikle yüzey ve manto arasında neyin depolandığını açıklayabilir.

Gelecekteki araştırmalar muhtemelen hem kayalık hem de yüzey suyu açısından zengin dünyaların yaşanabilirliğine ve iklimlerine bakacaktır.

Bu makale ilk olarak Universe Today tarafından yayınlandı.