Asteroit Ryugu Gezegenimize Yaklaşmadan Önce Dünya’dan Çok Uzakta Oluştu
Yeni kanıtlar, Ryugu'yu, örnek aldığımız başka bir cisim olan Wild 2 kuyruklu yıldızına bağlıyor.

Asteroit Ryugu, en ünlü Dünya’ya Yakın Cisimlerden biridir. Birkaç yıl önce Japon sondası Hayabusa-2 tarafından ziyaret edildi ve uzay aracı, yüzeyinden ve altından örnekler topladı. Bu maddenin analizi, Ryugu hakkında inanılmaz anlayışlar ortaya çıkardı ve son araştırmalar bu eğilimi sürdürüyor. Araştırmalar, Wild 2 kuyruklu yıldızı ve dış güneş sistemiyle önemli bir bağlantı buldu.

Wild 2, kuyruklu yıldızın komasından - kuyruklu yıldız Güneş'e yaklaştığında oluşan bulanık atmosfer - parçacıklar toplayan NASA'nın Stardust görevi tarafından ziyaret edilmişti. Kuyruklu yıldız güneş sisteminin daha dışında oluştu ve yaşadı, ancak Eylül 1974'te, Jüpiter'in çok yakınından geçerek, iç güneş sistemine doğru çekildi.

Ryugu'nun geçmişi daha karmaşık görünüyor. Bu yılın başlarında yayınlanan analiz, proteinlerin yapı taşları olan amino asitlerin yanı sıra düşük sıcaklıklarda su bakımından zengin ortamlarda oluşması beklenen karbonat minerallerini ortaya çıkardı. Bu iç güneş sistemi olamaz. Özellikle, Ryugu Ivuna meteoriti ile benzerlik gösterdi. Bu gök taşı 16 Aralık 1938'de Tanzanya'ya düştü ve CI grubu karbonlu kondritlerin bir parçası. Dünyada sadece dokuz tane ile CI grubu en nadirlerden biri.

Hem Ryugu hem de Ivuna'daki bakır ve çinkonun izotopik bileşiminin kimyasal analizi, bir kez daha dikkate değer benzerlikler gösteriyor. İzotoplar, aynı kimyasal elementin, çekirdekte fazladan nötron bulunması nedeniyle farklı kütlelere sahip versiyonlarıdır. Bu kimyasal parmak izi, bileşim ve oluşum geçmişi hakkında çok ilgi çekici fikirler sunuyor.

Ryugu, dış güneş sistemlerinde oluşmuş olamayacak bazı maddeler içeriyor. Olivin, spinel ve perovskite gibi mineraller yüksek sıcaklıklarda oluşmuş olmalıdır. Ve bu minerallerdeki oksijen-16'nın izotopik imzaları, bazılarının bu oksijen izotopu açısından zengin, bazılarının ise fakir olduğunu gösteriyor. Ancak oran, CI kondritlerine çok benzer ve diğer karbonlu meteoritlerden farklı.

Ve çok ilginç olan, oranın, Ryugu ile dış güneş sistemi arasındaki bir başka önemli bağlantı olan Wild 2'den toplanan kuyruklu yıldız tozuna da benzer olması. Bu bulgular, asteroit Ryugu ve CI kondritlerinin, kuyruklu yıldızların madde biriktirdiği bölgeye daha yakın bir yerde oluştuğunu, ancak iç güneş sisteminde oluşan minerallerin, uzay cisimleri onları Dünya'ya geri getirmeden önce dışarı çıkarıldığını düşündürmekte.

Bulgular Science Advances'te bildirildi.