Artık Kara Delik “Yankıları”nın Ürkütücü Sesini Dinleyebilirsiniz

Kara delikleri besleme eyleminde X-ışınları yayar ve bunlar, astronomların "yankı" olarak adlandırdıkları deliğin etrafındaki malzemeden yansıyabilir. İlk gözlemler diğer galaksilerdeki devasa kara deliklerden geldi, ancak aynı şey daha küçük ve daha yakın iki kara delikte rapor edildi. Şimdi, bilim insanları bu "yankıları" ilk kez sese dönüştürdüler ve evet, ürkütücüler.

Bu kadar küçük bir örnek, bu yankıların nadir görülen bir fenomen olabileceği anlamına geliyordu. Yeni araştırma, Astrofizik Dergisi'nde duyurulan galaksimizdeki diğer sekiz örnekle birlikte, aslında çok daha yaygın olduğunu ortaya koyuyor. Aynı etkiyi gösteren bir popülasyonun keşfi, MIT lisansüstü öğrencisi Jingyi Wang ve ortak yazarların, kara deliklerin geçtiği döngüyü takip ederek bu yankıları yalnızca bir veya iki örnekle yapılamayacak şekilde yapmalarına olanak tanıyor.

Çekirdeğindeki süper kütleli kara deliğe ek olarak, Samanyolu'nun on milyonlarca yıldız kara deliği içerdiğine inanılıyor - yıldızlarda Güneş'in kütlesinin en az 25-40 katı olan süpernova patlamalarının kalıntıları. Sayıları modellemeye dayalıdır çünkü aslında bu nesnelerin çoğunu bulmak bizi aşar; yer çekimleri bir yıldızı etkilemedikçe veya bir komşudan çekilen malzemeyle beslenmedikçe tespit edilemezler. Beslenen azınlık, kara deliğin etrafındaki gazın tüketilmeden önce ısıtıldığı yüksek sıcaklıklardan kaynaklanan, yaydıkları X-ışını radyasyonu ile kendilerini ortaya koyuyor.

Wang ve ortak yazarlar, eşlik eden bir yıldızdan gelen materyalle beslenirken X-ışınları yayan 26 kara deliğin araştırılmasında, bunlardan 10 tanesinde yankı buldular, bunlardan sadece ikisi daha önce biliniyordu, X-ışınlarının ilk parlaması burada. ışınları gecikmeli bir yansıma izler. Gökbilimciler, ilk X-ışını patlaması ile yansıyan ekolar arasındaki gecikmeyi ölçerek, onu yansıtan her şeye olan mesafeyi hesaplayabilirler.

Yazarlar, emisyon döngülerini ve aralıkları gözlemleyerek, yüksek enerjili fotonlardan oluşan bir korona eşliğinde ışık hızına yakın bir hızda dışarı itilen bir parçacık jeti üreten bir karadelik hikayesi yaratıyorlar. Buna “zor durum” denir ve genellikle birkaç hafta sürer. Daha sonra kara delik, etrafındaki ortamın çok daha düşük enerjili olduğu haftalar ila aylar süren yumuşak bir duruma geçer. Geçiş, birkaç gün süren son bir yüksek enerjili flaş ile işaretlenir.

Geçiş sırasında tüm sistemlerde gecikmeler uzadı, bu da yansımanın kara delikten daha uzaklardan geldiğini gösteriyor. Yazarlar, bir flaş olarak gördüğümüz şeyin, süreçte yüksek enerjili parçacıkları fırlatarak, kara deliğin etrafındaki plazmanın kısa bir genişlemesini içerdiğini öne sürüyorlar. Yazarlar, bu elektromanyetik dalgaları sese dönüştürmek için müzik bilginleriyle işbirliği yaptı ve aşağıda biraz ürkütücü sonuçları deneyimleyebilirsiniz:

Wang yaptığı açıklamada, “Sekiz kaynakta yeni yankı işaretleri görüyoruz. Kara deliklerin kütlesi Güneş'in kütlesinin beş ila 15 katı arasında değişiyor ve hepsi normal, düşük kütleli, güneş benzeri yıldızlara sahip ikili sistemlerde." dedi.

Ortak yazar Dr. Erin Kara, “Kara deliğe en yakın ortamları yeniden yapılandırmak için bu ışık yankılarını kullanabilmenin başlangıcındayız. Artık bu yankıların yaygın olarak gözlemlendiğini gösterdik ve bir kara deliğin diski, jeti ve korona arasındaki bağlantıları yeni bir şekilde araştırabiliyoruz." dedi.