7 Milyon Işık Yılı Uzakta Yeni “Cüce Gökada” Keşfedildi
Rus ve Amerikan gökbilimcilerden oluşan bir ekip yaklaşık 7 milyon ışık yılı uzaklıkta yer alan yeni bir cüce gökada (galaksi) keşfetti.

Profesör Igor Karachentsev liderliğindeki ekip tarafından Hubble Uzay Teleskobu’nun gelişmiş kamerası yardımıyla Ağustos ayında keşfedilen yeni gökadaya KKs3 adı verildi. Kütlesi sadece Samanyolu’nun onbinde biri kadar olan KKs3, Hydrus takımyıldızı yönünde yer alıyor.

KKs3 bir “cüce küresel” gökada olduğu için büyük gökadalara göre kimi eksiklikleri bulunuyor. Örneğin Samanyolu’nda olduğu gibi sarmal kollara sahip olmayan KKs3 yeterli hammaddeye sahip olmadığı için de yeni yıldızlar oluşturamıyor. Bu durum genellikle Andromeda gibi büyük gökadaların cüce küresel gökadalardan hammadde çalması nedeniyle meydana geliyor, bu yüzden cüce küresel gökadaların büyük çoğunluğu kendilerinden daha çok daha büyük gökadaların yakınlarında bulunuyor.

Gökbilimciler evrenin genelinde gökadaların oluşumunu anlayabilmek için cüce küresel gökadaların bulunmasına önem gösteriyorlar. Bu gökadalarda bulutsu içerisinde hidrojen gazı olmaması araştırmalarda bulunmalarını zorlaştırıyor, bu yüzden bilim insanları bireysel yıldızları seçerek onları bulmaya çalışıyor. Tespit edilmeleri bu kadar zor olduğu için aynı ekip tarafından 1999 yılında bulunan KKR25’ten sonra keşfedilen ilk cüce küresel gökada KKs3 oldu.

Ekip üyelerinden Profesör Dimitry Makarov, KKs3 gibi gökadaları bulmanın Hubble Uzay Teleskobu için bile zorlu bir işlem olduğunu ancak sabırla gerçekleştirilen çalışmalar sonrası gökadamızın çevresinin sanıldığı kadar boş olmadığının ortaya çıktığını belirtti . Ayrıca buna benzer çok sayıda gökadanın bulunmasının kozmosun evrimi hakkında önemli bilgiler verebileceğini de ifade etti.

Çalışmalarını Royal Astronomical Society dergisinin Aralık sayısında yayımlayan ekip daha fazla cüce küresel gökada keşfedebilmek için çalışmalarına devam edecek. Önümüzdeki birkaç yıl içerisinde James Wenn Uzay Teleskobu ve Avrupa Aşırı Büyük Teleskobu’nun da devreye girmesiyle bu araştırmaların daha hızlı ilerlemesi bekleniyor.

Kaynak: İleri Bilim