Şimdiye Kadar Bulunan En Hafif Bilinen Nötron Yıldızı "Garip" Yeni Bir Yıldız Cismi Olabilir
Bu yozlaşmış yıldız, gök bilimcilerin çözmeye çalıştığı bir bilmece.

Kütlesi Güneş'inkinin 10 ila 25 katı olan yıldızlar süpernovaya gittiklerinde geriye bir nötron yıldızı bırakırlar: o kadar yoğun bir cisim ki maddesinin bir çay kaşığı bir dağ kadar ağırdır. Gök bilimciler, rekor kıran bir nötron yıldızı HESS J1731-347'nin yeni ölçümlerini bildirdiler. Güneşimizin sadece 0,77 katı olan tahmini kütlesi ile şimdiye kadarki en hafif nötron yıldızı olabilir. Eh, belki - ekip tamamen başka bir şey olabileceğini de öne sürüyor.

Yazarlar yeni makalelerinde, "Kütle tahminimiz, HESS J1731-347'deki CCO'yu bugüne kadar bilinen en hafif nötron yıldızı ve potansiyel olarak daha egzotik bir cisim, yani "garip yıldız" adayı yapıyor. Yukarıdaki ifadenin ilk bölümünün sağlam bir sonuç olduğunu, ikincisinin ise analizimizle tutarlı olan merak uyandıran bir olasılık olduğunu vurguluyoruz." yazdılar.

Tahminleri, XMM-Newton gözlemevinden X-ışını gözlemlerini ve Gaia'dan hassas mesafe ölçümlerini kullanarak yaptılar. HESS J1731-347, bir süpernova kalıntısının merkezindeki merkezi kompakt cisim (CCO) olarak tanımlanır, bir yıldız patladığında üretilen enkaz bulutu.

Devasa yıldızların patlayarak yok olması bazı aşırı koşullar yaratır. Süpernova sırasında, yıldızın çekirdeği o kadar yüksek bir basınca maruz kalır ki, mevcut atomlardaki protonlar ve elektronlar birleşerek nötronları üretir. Nötronlar elektriksel olarak nötrdür, dolayısıyla elektromanyetik itme yoktur. Güneş gibi ağırlığa rağmen, nötron yıldızı bir şehirden çok daha büyük değildir. Bu inanılmaz yoğunluklarda, kuantum mekaniksel etkiler devreye girer ve nötron yıldızlarının kara deliklere dönüşmesini engeller.

Fizikçiler, oluşum sırasında aktif fiziğin bir adım daha ileri gidebileceğini teorize ediyorlar.

Protonlar ve nötronlar, Yukarı ve Aşağı kuark üçlülerinden oluşur - bu, normal maddenin standart düzenlenme biçimidir. Ancak aşırı koşullar altında, gluonların güçlü nükleer kuvvete aracılık eden ve protonları ve nötronları atomlarda bir arada tutan parçacıklar olduğu, bir kuark-gluon plazması elde edebilirsiniz. Kuark maddesi, yine aşırı fakat kuark-gluon plazmasından farklı koşullar altında, maddenin farklı bir fazıdır.

Özellikle teorik modellerde kararlı görünen bir biçim, garip kuark yıldızıdır. Garip kuark, aşağı kuarkın daha ağır bir versiyonudur. Bu senaryoda, yıldız çökerken, tüm bu madde garip kuarklara dönüştürülür. Bu ve diğer benzer cisimlerle ilgili daha fazla gözlem, bu garip yıldızların gerçekten de kozmosta olup olmadığını anlamamıza yardımcı olabilir.

Araştırma Nature Astronomy'de yayınlandı.