Kalp Krizi Riski Altındaysanız, Retinanızdaki Gizli Bir Model Bunu Ortaya Çıkabilir

Erken ve doğru teşhis, kalp hastalığını da içeren hemen hemen tüm sağlık durumlarında önemlidir. Yeni araştırmalar, basit göz taramalarının, ileriki yaşamlarında kardiyovasküler problem riski yüksek olan hastaları tanımlayabileceğini öne sürüyor.

Bu tanı yöntemi geliştirilebilirse, bu hızlı taramalar, doktorların erken teşhisle kalp hastalıklarını fark etmesini ve hastaları güvende olmalarını sağlayacaktır.

Yeni yaklaşımın anahtarı, belirli kalıpları tespit etmek için büyük veri kümeleri üzerinde çalışabilen bir tür sinir ağı tabanlı yapay zekâ (AI) öğrenme yöntemi olan bir derin öğrenme algoritmasıdır.

Bu çalışmada, araştırmacılar yapay zekâyı retinadaki kan damarlarındaki küçük değişiklikleri aramak için eğittiler.

Ekip, çalışmanın sonuçlarını açıkladıkları makalede, araçlarının gelecekteki miyokard enfarktüsü riskini yaklaşık yüzde 70 doğrulukla tahmin edebildiğini bildirdi.

İngiltere'deki Leeds Üniversitesinde kardiyovasküler tıp profesörü Chris Gale, "AI sistemi, gelecekte kardiyovasküler hastalık riski yüksek olan, rutin göz taramasına katılan bireyleri belirleme potansiyeline sahiptir. Bu sayede erken kardiyovasküler hastalıkları önlemek için önleyici tedaviler daha erken başlatılabilir" diyor.

Birleşik Krallık Biobank veri tabanındaki 5.663 kişiden alınan retina taramaları ve kardiyak taramalar, bilgisayar yazılımı tarafından analiz edildi ve sistem, bir taramadaki varyasyonları diğerindeki varyasyonlarla ilişkilendirmek üzere programlandı. Yapay zekâ, eğitim sürecinden geçtikten ve ortaya çıkan kalıpları öğrendikten sonra, retinadaki kan damarlarını kalp sağlığını ile ilişkilendirdi.

Bu tahmin, genel bir risk değerlendirmesi yapmak için yaş, cinsiyet ve temel demografik bilgileri kapsayan verilerle birleştirildi. Araştırmacılar, bunun nihayetinde ikincil bir sevk yöntemi olarak kullanılabileceğini öne sürüyor.

Kardiyovasküler profesörü Sven Plein, "Yapay zekâ sistemi, doğada var olan karmaşık kalıpları çözmek için mükemmel bir araçtır ve bulduğumuz şey retinadaki değişiklikler ile kalpteki değişikliklerin bağlantılı olduğudur" diyor.

Şu anda, kalpteki dört odacıktan biri olan sol ventrikülün değerlendirilmesi, hastanede yapılması gereken pahalı testler gerektiriyor. Dünyanın dört bir yanındaki birçok insan için bu, erişim ve kullanılabilirlik sorunları anlamına geliyor. Bununla birlikte, retina taramaları gözlükçü kliniklerinde zaten rutin olarak alınmaktadır, bu nedenle kalp hastalığı riski için bir AI analizi de eklenebilir. Kardiyovasküler problem geliştirme riski yüksek olanlar daha sonra uzman sağlık uzmanlarına yönlendirilebilir.

Dünya çapında her yıl milyonlarca insanın kardiyovasküler hastalıklardan ölmesini önelemek için önerilen bu bir sistem önemli bir fark yaratma şansına sahiptir.

Leeds Üniversitesi'nde tıp bölümü başkanı Alex Frangi, "Kalp krizleri de dahil olmak üzere kardiyovasküler hastalıklar, dünya çapında erken ölümlerin önde gelen nedeni ve Birleşik Krallık'taki en büyük ikinci ölüm nedenidir" diyor.

Araştırma Nature Machine Intelligence'da yayınlandı.