Hubble Uzay Teleskobu, İki Sarmal Gökadanın Birleşimini Gözlemliyor

NGC 105 adlı bir sarmal gökada, komşu bir sarmal gökadayla uç uca çarpışmak üzere gibi görünse de, bu sadece gökyüzündeki iki cismin şans eseri hizalanmasının bir sonucudur.

NGC 105, Balık takımyıldızı yönünde yaklaşık 215,5 milyon ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır.

IRAS 00226+1236, LEDA 1583 ve UGC 241 olarak da bilinen bu sarmal gökadanın çapı 83.700 ışık yılıdır.

NGC 105, 15 Ekim 1884'te Fransız astronom Édouard Stephan tarafından keşfedildi.

Komşusu LEDA 212515, aslında çok daha uzak ve gökbilimciler tarafından nispeten bilinmiyor.

Hubble gökbilimcileri, "Bu tür yanıltıcı denk gelmeler astronomide sıklıkla meydana gelir" dedi.

Örneğin, takımyıldızlardaki yıldızlar Dünya'dan çok farklı mesafelerdedir ve yalnızca bileşen yıldızlarının tesadüfi hizalanması sayesinde desenler oluşturuyor gibi görünmektedir.

Yeni gözlemler, iki büyüleyici astronomik fenomeni içeren yakındaki galaksileri inceleyen geniş bir Hubble ölçümleri koleksiyonundan geliyor: Cepheid değişkenleri ve felaketli süpernova patlamaları.

Bu iki fenomen konuyla ilgisiz gibi görünse de, ikisi de gökbilimciler tarafından çok özel bir amaç için kullanılıyor: astronomik nesnelere olan büyük mesafeleri ölçmek.

Hem Cepheidler hem de süpernovalar çok öngörülebilir parlaklıklara sahiptir, yani bilim adamları tam olarak ne kadar parlak olduklarını söyleyebilirler.

NGC 105, hem süpernova hem de Cepheid değişkenlerini içerir ve gökbilimcilere iki mesafe ölçüm tekniğini birbirine karşı kalibre etmek için değerli bir fırsat verir.