Nükleer Bir Patlama Dünyayı Asteroit Felaketinden Koruyabilir
Gelen bir uzay taşı parçasının üzerinde bir nükleer bombanın hassas bir şekilde patlatılması, dehşet verici bir çarpışmadan kaçınmak için en iyi umudumuz olabilir.

Uluslararası bir araştırma ekibi tarafından yürütülen bir laboratuar deneyi, uygun büyüklükteki bir atomik patlamanın yaydığı X-ışınlarının yaklaşık 3 ila 5 kilometre genişliğindeki (yaklaşık 2 ila 3 mil) asteroitleri rotalarından saptırabileceğini doğruladı.

Böyle bir kıyamet günü karşıtı cihaza acil ihtiyaç duyulduğuna dair bir kanıt olmasa da, Dünya'ya yakın tehlikeli bir asteroit tarafından gafil avlanmanın sonuçları önemsiz değildir, bu da canımızı kurtarmayı garantileyecek bir oyun planı yapmamızı hayati hale getirmektedir.

NASA kısa bir süre önce ağır bir sondanın nispeten küçük bir kaya yığınına yeterli güçle çarpması halinde Dünya'ya çarpmaktan kurtulacağını gösterdi.

800 metrenin biraz altında bir genişliğe sahip olan ve gevşek bağlanmış çakıl ve kayalardan oluşan ikili Dimorphos ve Didymos sisteminin küçük üyesi, astrofizikçilerin benzer büyüklükteki nesneleri daha az tehlikeli yörüngelere itmek için yönlendirilmiş bir çarpışmanın kullanılabileceğinden emin olmalarını sağlayacak kadar yörüngesinde kaymıştır.

Sonuçlar ne kadar umut verici olsa da, felaketi önleyebileceği umuduyla herhangi bir asteroide metal parçaları fırlatmadan önce çok daha fazla veriye ihtiyacımız olduğu da açıktır. Daha büyük, daha sağlam bir kaya bambaşka bir hikaye olabilir.

Neyse ki bir dağı gökyüzüne fırlatmanın birden fazla yolu var. Örneğin güçlü bir füzyon motoruyla birleştirmek işe yarayabilir ya da asteroidin yüzeyini aşındırarak roket etkisi yaratmak için odaklanmış bir lazer kullanmak.

Daha uygulanabilir yaklaşımlar arasında, bir asteroitin yüzeyinin küçük bir parçasını yoğun bir radyasyon parıltısıyla ısıtmak da bir roket etkisi yaratabilir, mineralleri bu kadar şiddetli bir şekilde buharlaştırarak kaçan gazlar teoride kütleyi yolunu değiştirecek kadar itebilir.

Elektromanyetik radyasyonla kayayı buharlaştırmanın ardındaki temel ilkeler, Dünya'da farklı malzemeler ve mineral yapılar için test edilebilir ve ince ayar yapılabilir.

ABD'deki Sandia Ulusal Laboratuvarları'nda fizikçi olan Nathan Moore liderliğindeki araştırmacılar, bir argon gazı tankından 1,5 megajul X-ışını sıkmak için Z Darbeli Güç Tesisi adı verilen yüksek frekanslı bir elektromanyetik dalga jeneratörü kullandılar.

Bu radyasyon 'kabarcığı', bir erimiş silika (kuvars camı olarak da bilinir) tanesini havada tutan ince bir metal folyo parçasını yok etti ve numuneyi uzayda sürüklenen küçük bir asteroide benzeyecek kadar uzun bir süre serbest düşüşte bıraktı.

Bir saniyeden kısa bir süre sonra, X-ışını darbesi hedefin üzerinden geçerek yüzeyinden mikrometreler sıyırdı ve önemli veriler sağlayan şok dalgaları oluşturdu.

Bu, gezegenler arası boşlukta çok daha büyük bir X-ışını patlamasının etkilerini tahmin etmek için kullanılabilir. Aslında, ortaya çıkan momentum transferi, 5 kilometre çapındaki asteroitlerin bu yaklaşım kullanılarak makul bir şekilde hareket ettirilebileceğini ima ediyor.

Ekip raporunda, “Burada ve diğer çalışmalarda gösterilen radyasyon-hidrodinamik model gibi daha ayrıntılı modeller, bu teknikle elde edilen deneysel verilere karşı test edilebilir ve farklı asteroit yakalama görevleri için tahminleri iyileştirmek için kullanılabilir” diyor.

Elbette, asteroitler erimiş silikadan daha fazlasından oluşur ve genellikle çeşitli şekillerde yığılmış uçucu maddelerin bir karışımını içerir. Aynı yaklaşım kullanılarak, her potansiyel senaryo, pahalı görevleri bir araya getirmeye ve sonuçları analiz etmek için yıllarca beklemeye gerek kalmadan test edilebilir.

İdeal olarak, bu asla ihtiyaç duymayacağımız bir bilgidir. Bir avuç şehir katili asteroidin Dünya'ya kozmik bir fiske kadar yaklaşacağı tahmin edilse de, haritadaki hiçbir şey yakın zamanda çarpmayı vaat etmiyor.

Yine de kimse sürprizlerden hoşlanmaz. Üzerinde adımızın yazılı olduğu bir mermi karanlıktan fırlayıp gelirse, onu nasıl unutulmaya terk edeceğimizi tam olarak bilmeliyiz.