Komşu Galakside Şaşırtıcı Derecede Büyük Kara Delik Keşfedildi

Leo I, Samanyolu'nun yörüngesinde dönen bir grup küçük gökadadan biridir. Görünüşe göre bu küçük galaksinin merkezinde, Samanyolu'nun kendi süper kütleli kara deliği Sagittarius A* ile kütle olarak karşılaştırılabilir bir kara delik var.

Sagittarius A*'nın Güneş’in kütlesinin 4,15 milyon katı olduğu tahmin edilmektedir. Sagittarius A* çok büyük bir nesne, ancak yaklaşık bir trilyon güneş kütlesi olan Samanyolu'nun kütlesine kıyasla da çok küçük. Leo I, Samanyolu'ndan çok daha küçük, cüce bir küresel gökadadır. Yine de The Astrophysical Journal'da bildirildiği gibi Leo I’ın süper kütleli kara deliği, Güneş’in yaklaşık 3 milyon katı ağırlığında görünmektedir. Dr María José Bustamante yaptığı açıklamada, "Cüce küresel galaksilerde bu tür bir kara delik için henüz bir açıklama yok" dedi.

Ekip başlangıçta süper kütleli bir kara deliği ölçmek için yola çıkmadı. Leo I, gökbilimcilerin ilgisini çekti çünkü galaksileri iyi durumda tutan, varsayımsal görünmez madde olan çok az karanlık maddeye sahip görünüyor. Ekip, bu küçük galaksideki yıldızların nasıl hareket ettiğine dair ayrıntılı gözlemler yaptı ve karanlık madde dağılımını modellemeye çalıştı, ancak model çok farklı bir hikaye anlattı.

Texas Üniversitesi'nden ortak yazar Karl Gebhardt, “Modeller merkezde bir kara deliğe ihtiyacınız olduğunu haykırıyor. Aslında, çok fazla karanlık maddeye ihtiyacınız yok. Samanyolu'na düşen çok küçük bir galaksiniz var ve kara deliği yaklaşık Samanyolu'nunki kadar büyük. Kütle oranı da kesinlikle çok büyük. Leo I kara deliği neredeyse karşılaştırılabilir durumda.” şeklinde açıkladı.

Bu galaksiyi daha iyi anlamak için daha fazla gözlem gerekli olsa da, ekip bu bulguyu devasa galaksilerdeki süper kütleli kara deliklerin büyümesi için bir açıklama olarak görüyor. Galaksiler, birleşmeler yoluyla büyür ve gelişir, onların süper kütleli kara delikleri de aynı şekilde. Küçük galaksilerdeki aşırı büyük süper kütleli kara deliklerin varlığı, Samanyolu'ndan daha büyük ve daha ağır galaksilerdeki devasa süper kütleli kara delik boyutlarını açıklayabilir.

Gebhardt, "Eğer Leo I'in kara deliğinin kütlesi fazlaysa, bu, kütlesini artıran daha büyük galaksininkiyle karadeliklerin devasa galaksilerde nasıl büyüdüğünü açıklayabilir," dedi.

Ekip, karanlık madde profillerini ve süper kütleli karadelikleri inceleyerek Samanyolu çevresindeki diğer birçok küçük gökadanın gözlemlerini yapmayı umuyor.