Bu Çevre Dostu Parlak Yüzey Rengini Plastikten Değil Bitkilerden Alıyor

Selülozdaki küçük düzenlemeler, canlı tonlara yol açmak için ışığı belirli şekillerde yansıtabiliyor.

Parıltılı ve ışıltılı pigmentler genellikle toksik, kirletici malzemeler kullanılarak yapılır. Bitki bazlı bileşenlerden yapılmış pırıl pırıl yeni bir malzeme bizlere bir alternatif sunabilir.

Parlayan her şey doğa dostu değil maalesef. Parıltılı ve ışıltılı pigmentler genellikle toksik bileşikler veya kirletici mikroplastikler kullanılarak yapılır. Bu durum temizlenmesi çok zor olan ışıltılı şeyleri çevre üzerinde de bir bela yapar.

Yeni, toksik olmayan, biyolojik olarak parçalanabilen bir alternatif bunu değiştirebilir. Bu malzemede, bitki hücre duvarlarının ana yapı taşı olan selüloz, canlı yapısal renklere yol açan nano ölçekli desenler oluşturur. Araştırmacılar, Nature Materials'da 11 Kasım'da yayınlanan bir rapora göre böyle bir malzeme boyalar, kozmetikler veya ambalajlar için çevre dostu parıltı ve parlak pigmentler yapmak için kullanılabilir.

Selülozu kullanma ilhamı, mermer meyveleri adı verilen parlak, yanardöner mavi meyveler üreten Afrika bitkisi Pollia condensata'dan geldi. Bitkinin hücre duvarlarındaki küçük selüloz lifleri parlak rengi oluşturmak için ışığın belirli dalga boylarını yansıtır. Cambridge Üniversitesi'nden kimyager Silvia Vignolini, "Bitkiler yapabiliyorsa biz de yapabiliriz diye düşündüm" diyor.

Vignolini ve ekibi, selüloz lifleri içeren sulu bir karışım hazırlayıp plastiğin üzerine döktüler. Sıvı bir film halinde kurudukça çubuk benzeri lifler, merdivenlere benzeyen sarmal yapılara yerleşti. Bu merdivenlerin dikliği gibi ince ayar faktörleri, selüloz düzenlemelerinin yansıttığı ışığın dalga boylarını ve dolayısıyla filmin rengini değiştirdi.

Bu da araştırmacıların, berrak, bitki bazlı bulamaçlarını bir gökkuşağı renginde ışıltılı kurdelelere dönüştürmelerine izin verdi. Bu şeritler daha sonra plastik platformlarından soyulabilir ve parıltılı bir yüzey oluşturmak için kullanılabilir.

Vignolini, "Bunun için her tür selülozu kullanabilirsiniz" diyor. Ekip odun hamurundan selüloz kullandı, ancak meyve kabuklarını veya tekstil üretiminden arta kalan pamuk liflerini kullanabilirdi.

Araştırmacıların bu yeni parıltılı yüzeylerin çevresel etkilerini test etmeleri gerekiyor. Ancak Vignolini, bu tür doğal yöntemlerle üretilen malzemelerin parlak bir geleceği olduğu konusunda iyimser.