Albatroslar, Okyanus Suları Isındığı İçin Daha Sık Ayrılmaya Başladılar
Tipik olarak tek eşli kuşlar, koşullar normalden daha sert olduğunda yeni ortaklar ararlar.

Albatroslar, eşleriyle ömür boyu çiftleşmeleriyle ünlüdür. Ancak yeni kanıtlar üreme başarısının bazı kuşları bir arada tutmak için her zaman yeterli olmadığını gösteriyor.

Sadakat söz konusu olduğunda, kuşlara güvenebiliriz. Tüm kuş türlerinin yüzde 90'ından fazlası tek eşli ve çoğunlukla eşlerine sadık kalıyorlar. Bunların arasından en ünlüsü belki de Albatroslar. Albatros çiftleri nadiren ayrılırlar ve her yıl aynı üreme partnerine giderler. Ancak yeni bir çalışma, okyanus suları ortalamadan daha sıcak olduğunda, kuşların çoğunun ayrıldığını gösteriyor.

Proceedings of the Royal Society B'nin 24 Kasım tarihli haberine göre, suyun normalden daha sıcak olduğu yıllarda, Falkland Adaları'nın bir bölümünde albatroslar arasında boşanma oranı yaklaşık yüzde 8'e yükseldi. Bu araştırma, yabani kuşlarda sadece üreme başarısızlığının değil, çevrenin de boşanmayı etkilediğine dair ilk kanıtlardan biri olarak literatürde yer buldu. Ekip sıcaklık daha da arttığında çiftleşen dişilerin, çiftleştikten sonra bile eşlerini terk ettiği örneklere rastladı.

Albatroslar onlarca yıl yaşayabilir, bazen okyanusta yiyecek arayarak ve sadece üremek için karaya dönerek yıllarını geçirirler. Çiftler yavrularını yetiştirirken bir arada kalırlar. Portekiz'deki Lizbon Üniversitesi'nde bir koruma biyoloğu olan Francesco Ventura, bu istikrarın özellikle deniz ortamlarındaki kuşlarda önemli olduğunu söylüyor.

Ancak üreme işe yaramazsa, çoğu kuş (çoğunlukla dişiler) eşlerini terk eder ve başka bir yerde daha iyi şans bulmaya çalışır. Daha zor koşulların olduğu yıllarda üremenin başarısız olması daha olasıdır. Ventura da bu duruma çevrenin de doğrudan bir etkisi olup olmadığını öğrenmek istedi.

Ventura ve ekibi, Falkland Adaları'ndaki New Island'da yaşayan büyük bir Kara Kaşlı Albatros (Thalassarche melanophris) kolonisinden, 2004'ten 2019'a kadar toplanan verileri analiz etti. Ekip, 424 dişide yaklaşık 2.900 üreme girişimi kaydetti ve kuş kırılmalarını takip etti. Daha sonra, bireysel çiftlerde önceki üreme başarısını hesaba katan araştırmacılar, çevresel koşulların eşleşmeler üzerinde belirgin bir etkisi olup olmadığını kontrol etti.

Yetiştirme başarısızlığı, özellikle erken dönemde, boşanmanın ardındaki ana faktör olmaya devam ediyordu: Her dişi sadece tek bir yumurta bırakır ve yumurtadan çıkmayan kuşların veya çıkıp hayattan kalamayanların annelerinin, eşlerinden ayrılma olasılığı beş kat daha fazla olarak görüldü. Bazı yıllarda boşanma oranı yüzde 1'in altına düştü.

Ancak bu oran, ortalama su sıcaklıklarına paralel olarak artarak, suların en sıcak olduğu 2017'de maksimum yüzde 7,7'ye ulaştı. Takımın hesaplamaları, boşanma olasılığının yükselen sıcaklıklarla ilişkili olduğunu ortaya koydu. 2018 ve 2019'da okyanus sıcaklıkları tekrar düştüğünde, boşanma oranları da düştü.

Daha sıcak su daha az besin maddesi anlamına gelir, bu nedenle bazı kuşlar denizde daha uzun süre vakit geçirmek zorunda kalır. Bu gecikme koloniye dönüşlerini de geciktir ve bu da eşlere çekici gelmez. Çiftlerin üyeleri karaya farklı zamanlarda geri dönerse, bu ayrılıklara yol açabilir.

Ayrıca daha kötü koşullar, kuşlarda stresle ilgili hormonları da yükseltebilir ve bu da eş seçimini etkileyebilir. Araştırmacılar, bir kuşun stresini daha sert çevre yerine, eşine atfedebileceğini ve yumurtadan çıkma başarılı olsa bile ayrılabileceğini düşünüyor.

Wageningen'deki Hollanda Ekoloji Enstitüsü'nde çalışmaya dahil olmayan evrimsel bir ekolojist olan Antica Culina, bu durumların ilerlemesinin popülasyon azalması ve türün yok olması gibi sonuçları olabileceğini belirtiyor.